Penerbangan adalah satu pengangkutan yang cukup sensitif, dari segi risiko penerbangan dan risiko dari orang yang menerbangkan dan diterbangkan.


 

Barang Larangan Dibawa ke Dalam Pesawat
Barang Larangan Dibawa ke Dalam Pesawat
 

Terdapat regulasi (regulation) atau peraturan yang perlu diikuti oleh penumpang. (Bagi personel dan kru penerbangan mereka ada prosedur keselamatan mereka)

Kali ini penulis ingin berkongsi mengenai barangan dan kargo yang tidak dibenarkan untuk dibawa masuk di kabin ataupun bahagian kargo pesawat.

Barangan Larangan Bersyarat (Boleh Masuk Dengan Syarat)

 Barangan jenis ini boleh di bawa bersama namun ada syaratnya. Sebagai contoh, tidak dibenarkan dibawa masuk ke dalam kabin tetapi boleh dibawa masuk ke dalam kargo dengan mengikut syarat yang dibenarkan

1.  Senjata Runcing / Tajam & Objek Tajam
    

Kapak & kapak, anak panah dan anak panah, crampon (besi bergulat, besi besi pancing, atau piring dengan paku besi yang digunakan dalam pendakian gunung)


    

Pisau Serbaguna Swiss Army
Pisau Serbaguna Swiss Army
 

Harpoon & tombak, kapak ais & pemetik ais, skate ais, pisau yang boleh dikunci atau flick dengan bilah apa pun, pisau, termasuk pisau upacara, keagamaan dan memburu yang diperbuat daripada logam

Alat pemotong daging, 

parang, 

pisau cukur terbuka dan pisau (tidak termasuk pisau cukur keselamatan atau pakai buang dengan pisau yang dilekatkan di dalam kartrij), 

pedang, pedang dan tongkat pedang, 

pisau bedah, 

gunting dengan bilah apa pun, 

tiang ski dan berjalan / mendaki, melempar bintang, 

alat pedagang yang berpotensi digunakan sebagai senjata runcing atau bermata, 

mis gerudi dan bit gerudi, 

pemotong kotak, pisau utiliti, 

semua gergaji, 

pemutar skru, 

palang lengkung, 

palu, 

tang, 

kunci pas / sepana, 

obor tiup

Sepana
Sepana
 

Barangan yang disenaraikan di atas tidak dibenarkan untuk dibawa masuk ke kabin, jika terbawa barangan akan dirampas oleh pihak sekuriti dan personel keselamatan.

Namun, untuk checked in baggage iaitu tujuan meletakkan di dalam kargo pesawat dibenarkan masuk akan tetapi dengan syarat barangan tersebut dalam keadaan berbalut dengan selamat dan lengkap supaya tiada sebarang kemalangan dan kecelakaan kepada staf dan personel yang menguruskan kargo.

2.  Alatan Tumpul Larangan
    

Pemukul besbol dan sofbol

Batang atau tongkat (kaku atau fleksibel )

contohnya; kayu billy, blackjack,  tongkat malam & tongkat,  pemukul kriket,  kayu golf,  kayu hoki dan kayu hurley,  tongkat lacrosse
    

Dayung kayak dan kanu, papan selaju (skateboard) , billiard, snooker dan pool cues, pancing dan joran.
    

Peralatan seni mempertahankan diri, 

Contohnya; penghapus buku lali, kelab, penyapu, sapu padi, bangsawan, kubaton, kubasaunts.


3. Bateri (Lithium, Lithium Ion Cells, Battery, and Spare Battery)
    

Bagasi Kabin: Peranti elektronik seperti kamera, telefon bimbit, komputer riba, dan camcorder yang mengandungi sel ion lithium atau lithium (peringkat Wh melebihi 100Wh tetapi tidak melebihi 160Wh) untuk kegunaan peribadi dibenarkan untuk dibawa masuk ke dalam pesawat.
    

Lithium Battery
Lithium Battery

Bagasi Tercatat: Peranti elektronik mudah alih yang mengandungi sel atau bateri lithium metal atau ion lithium dibenarkan masuk ke dalam bagasi terdaftar KECUALI e-rokok dan kenderaan kecil bertenaga bateri yang mengimbangkan sendiri 

(Cth: Basikal Elektrik dan Segway). Bateri ganti seperti bank kuasa, TIDAK dibenarkan masuk ke dalam bagasi terdaftar Kerusi roda dan alat bergerak dengan bateri hanya dapat dibawa sebagai bagasi yang diperiksa kerana bateri harus disiapkan untuk penerbangan sesuai dengan panduan

Barangan Larangan yang Tidak Boleh Di Bawa Masuk Sama Sekali

Barangan dibawah adalah larangan sama sekali untuk dibawa masuk tidak kira dalam kabin atau ke bahagian kargo pesawat. Namun, ada pengecualian untuk barangan yang disenaraikan di bawah

1.  Apa-apa Senapang, Senjata Api & Senjata
    

Bahagian komponen senjata api Senjata api replika, 

Contohnya; Pistol udara, senapang pelet, pistol suar isyarat, pistol starter, senjata mainan semua jenis, senapang bebola, senapang industri dan senapang kuku, busur silang, senapang peluru dan tombak, pemetik api berbentuk seperti senjata api)
    

Senapang Stun Gun
 
2. Bahan letupan dan bahan mudah terbakar

Peluru, topi letupan, detonator & sekering, bahan letupan dan letupan, bahan atau alat letupan replika atau tiruan, lombong & kedai ketenteraan lain,  

Granat semua jenis, bekas gas & gas, mis. butana, propana, asetilena, oksigen - dalam jumlah besar, bunga api, suar dalam bentuk apa pun dan piroteknik lain (termasuk popper pesta dan topi mainan), padanan keselamatan, tabung atau kartrij asap, bahan api mudah terbakar, mis. petrol / petrol, diesel, cecair ringan, alkohol, etanol, cat semburan aerosol, turpentin & cat nipis, minuman beralkohol.


    

Gas Butana
Gas Butana

Komponen sistem bahan bakar kenderaan yang berisi bahan bakar, barang dengan mesin pembakaran dalaman
    

Makanan / Makanan Panas untuk Makan (MRE) atau minuman dengan Pemanas Jatah Flameless (FRH)

 
3.  Bahan kimia dan toksik;
 

Asid dan alkali

Contohnya; bateri "basah" yang mudah/boleh tumpah

Bahan karat atau peluntur

Contohnya; merkuri, klorin, melumpuhkan atau menyemburkan penyembur - mis. mace, penyembur lada, gas pemedih mata, bahan radioaktif

 Bahan berbahaya berjangkit atau biologi 

Contohnys; darah, bakteria dan virus yang dijangkiti

4.  Tumbuhan dan Bunga hidup

Kami tidak akan menerima sebagai daftar masuk atau membawa barang tangan, tumbuh-tumbuhan atau produk tumbuhan sama ada tumbuh-tumbuhan di dalam tanah, tanaman dengan akar, biji, dengan atau tanpa Sijil Fitosanitasi dari Kementerian Pertanian atau mana-mana badan kerajaan.

Tumbuhan Hiasan Hidup
Tumbuhan Hiasan Hidup
 

Namun, tumbuhan, tanaman dan bunga hidup boleh dimasukkan ke dalam bahagian kargo, bukan kargo pesawat yang anda naiki tetapi pesawat kargo yang tidak membawa penumpang.

Tindakan Undang Undang Bagi yang Membawa

Andai kata ada yang sengaja membawa barangan larangan ini pihak lapangan terbang, personel keselamatan syarikat penerbangan berhak untuk merampas barangan tersebut dan jika terdapat barangan yang melanggar undang-undang negara kemungkinan anda akan di dakwa.

Patuhi Peraturan untuk Keselamatan Bersama

Patuhi setiap prosedur dan larangan yang dikuatkuasakan kerana ia untuk keselamatan dan kesenangan kita juga.

Mungkin ada yang 'terbawa' dan itu bukanlah kesalahan jika tidak sengaja. Sama-sama kita patuhi syarat membawa bagasi yang dibenarkan untuk keselamatan kita.

Peraturan Lapangan Terbang dan Syarikat Penerbangan Malaysia

Tidak kira apa apa syarikat penerbangan di Malaysia seperti Airasia, Malaysia Airlines, Firelflyz, Malindo ataupun Maswings. Peraturan larangan membawa barangan berbahaya ini sama untuk setiap lapangan terbang dan syarikat penerbangan.

9 Ulasan

  1. rindunya nak ke luar negara, semoga covid19 ni segera reda, teringin nak tunaikan rukun ke 5

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga pandemik akan terus hilang dan dunia travel kembali tenang..
      Mekah pun boleh dibuka untuk rukun ke-5

      Padam
  2. banyak juga larangan barang2 yang kita tak boleh bawa ja.. terima kasih diatas list yang telah diberikan. Setakat ini belum pernah lagi terbang2 lagi. musim covid lagi nih duit agak terbatas. .

    BalasPadam
    Balasan
    1. situasi berisiko macam flight memang byk restriction huhu...supaya tak timbul insiden dan isu keselamatan...

      semoga senarai ni bantu tuan masa fikir nak bawa apa bila naik flight nanti

      Padam
  3. sy penah bw air oren sunquick. boh dlm botol air. konom sorok dlm luggage x kena check. smpi jakarta, buka luggage, habis lencun baju bau oren😆😆😆 ms tu br kali kedua naik flight. lps tu trs insofff😆😆😆

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pengalaman macam tu boleh jadi kenangan melucukan...
      ade kes botol air biasa sebenarnya ada letak gasoline...jadi kebakaran dalam pesawat..

      tu kadang kadang isu barang terlarang ni nampak mudah tapi kesan tak diduga

      Padam
  4. Stock rokok boleh bawak di dalam bagasi x?

    BalasPadam
  5. Boleh bawa periuk nasi dalam checked baggage tak?

    BalasPadam

Sila Komen Dengan Patuh Tata Kesusilaan dan Kesopanan dan tidak melanggar polisi kemanusiaan.

Please leave the comment which is not against our humanity policies. No spam, no hated speech.